Logo IPI UNISSULA
Journal > JURNAL PENELITIAN > PENGILMUAN ISLAM DAN PROBLEM DIKOTOMI PENDIDIKAN

 

JURNAL PENELITIAN
Vol 9, No 2 (2015): JURNAL PENELITIAN
PENGILMUAN ISLAM DAN PROBLEM DIKOTOMI PENDIDIKAN
Article Info   ABSTRACT
Published date:
27 Mar 2016
 
AbstractSCIENTIFICATION OF ISLAM AND EDUCATION DICHOTOMY PROBLEM. This writing is trying to analyze about the tendency of dichotomy that happened in Islam scholarly. A dichotomy is practically reflected in the dichotomy pattern in education. Segregation demarcation between general education and religious education. Eventually gave birth to stratification between the two educations, where the Islamic education was considered in lower position. One of the efforts to develop Islamic scholarly is tominimized dichotomy problem is called Islamic scientification. Islamic scientification is indicated that there is an excavations in Islamic khazanah that gave birth to the concept and the theory that are relevant to what ummah need. Scientification of Islam is expected to be knowledge Islam will be able to develop not only in bayani and metaphysic dimensions. But more than that, the integration of knowledge, as there was the beginning in the twentieth century can be raised again. Keyword: Islamic Scientification, Dichotomy, Education. AbstrakTulisan ini mencoba menganalisis tentang kecenderungan dikotomi yang terjadi pada keilmuan Islam. Dikotomi ini secara praktis tercermin dari corak dikotomi dalam pendidikan. Pemisahan secara demarkatis antara pendidikan umum dan pendidikan agama. Hingga pada akhirnya melahirkan stratifikasi antar dua pendidikan tersebut,  di mana posisi pendidikan Islam dianggap lebih rendah. Salah satu upaya untuk mengembangkan keilmuan Islam dalam meminimalisasi problem dikotomik ini adalah apa yang disebut dengan pengilmuan Islam. Pengilmuan Islam mengisyaratkan adanya penggalian khazanah keislaman sehingga melahirkan konsep dan teori yang relevan dengan kebutuhan umat. Dengan pengilmuan Islam, diharapkan ilmu Islam akan mampu berkembang tidak hanya pada dimensi bayani dan metafisik saja. Namun lebih dari itu, integrasi ilmu pengetahuan, sebagaimana yang terjadi pada abad permulaan, dapat dibangkitkan kembali.  Kata Kunci: Pengilmuan Islam, Dikotomi, Pendidikan.
Copyrights © 2016