Logo IPI UNISSULA
Journal > Jurnal Bahan Alam Indonesia > IDENTIFIKASI CAFFEIC ACID PHENETHYL ESTER DALAM EKSTRAK ETANOL PROPOLIS ISOLAT GUNUNG LAWU

Full Text PDF (159 kb)
Jurnal Bahan Alam Indonesia
Vol 8, No 2 (2012)
P, Diding H ( Immunology Division - Biomedic Laboratory, Medical Faculty of Sebelas Maret University, Surakarta)
Martini, . ( Biochemistry Laboratory, Medical Faculty of Sebelas Maret University, Surakarta)
Syarifah, Ipop ( Biochemistry Laboratory, Medical Faculty of Sebelas Maret University, Surakarta)
Sarsono, . ( Biochemistry Laboratory, Medical Faculty of Sebelas Maret University, Surakarta)
Article Info   ABSTRACT
Published date:
20 Jan 2013

Propolis is a natural product  derived from plant resins collected by honey bees. The chemical components of propolis are flavonoids, cinnamic acid derivatives and terpenoids. The quantity of propolis produced, quantity and quality of the chemical components is affected by geographic origin and the ecosystem (plant source). The chemical composition greatly affects its biological activity. This study was a descriptive exploratory study, purpose of this study was to identify the chemical composition of caffeic acid phenethyl ester (CAPE) in the propolis samples collected from raw propolis obtained from beekeeping in the mountain region of Central Java province of Lawu mountain, including Sragen, Karanganyar dan Wonogiri. The determination of CAPE concentration contained in the propolis was done by Prussian blue method. Total content of CAPE in the propolis using spectrophotometric method was expressed in percent by weight. The content of propolis CAPE Karanganyar region was 30.24±3.53 x 10-6grams, higher than from Sragen (12.40±0.77 x 10-6 g), and Wonogiri (17.00±1.84 x 10-6 gram). The content of CAPE was influenced more by the plant species rather than the height of the location.Keywords : caffeic acid phenethyl ester (CAPE), propolis.AbstrakPropolis adalah produk alami yang berasal dari resin tanaman yang dikumpulkan oleh lebah madu. Komponen kimia propolis adalah flavonoid, turunan asam sinamat dan terpenoid. Banyaknya propolis, kuantitas dan kualitas komponen kimianya dipengaruhi oleh ekosistem dan asal tanaman resin. Padahal komponen kimia tersebut sangat mempengaruhi aktivitas biologisnya. Penelitian ini adalah penelitian diskriptif eksploratif, bertujuan untuk mengidentifikasi komposisi kimiawi caffeic acid phenethyl ester (CAPE) dalam sampel propolis yang dikumpulkan dari propolis mentah yang diperoleh dari peternakan lebah di kawasan gunung Lawu propinsi Jawa Tengah, meliputi Kabupaten Sragen, karanganyar dan Wonogiri. Penentuan kadar CAPE yang terkandung dalam propolis pada penelitian ini menggunakan metode Prussian blue. Konsentrasi CAPE total sampe propolis dianalisis dengan metode spektrofotometri, dinyatakan dalam persen berat. Kandungan CAPE propolis wilayah Karanganyar adalah 30,24±3,53 x 10-6gram, lebih tinggi dibandingkan wilayah Sragen (12,40±0,77 x 10-6 gram), dan Wonogiri (17.00±1.84 x 10-6 gram). Kandungan CAPE lebih dipengaruhi oleh jenis tanaman sekitarnya dan bukan perbedaan ketinggian wilayah.Kata kunci : caffeic acid phenethyl ester (CAPE), propolis.